perjantai 24. huhtikuuta 2015

Katseet kohti tulevaa



Juhlavuotta on edetty jo melkein neljä kuukautta, ja ei aikaakaan, kun vietämme Sibeliuksen joulukuisia syntymäpäiviä. Mutta mitä sen jälkeen, kun syntymäpäivät on juhlittu, juhlavuoden tapahtumat ja konsertit järjestetty eikä ulkona tarkene enää pyöräillä tai juosta maratonia. Silloin suunnitellaan tietysti seuraavaa vuotta ja kaikkia tulevia vuosia. Sibelius on syntynyt Hämeenlinnassa, eikä sitä muuta mikään. Miksi emme siis ottaisi siitä iloa irti myös jatkossa ja korostaisi tätä Hämeenlinnan kaupungin kulttuurillista erityisasemaa?

Sibeliuksen ja juhlinnan ei tarvitse jäädä vuoteen 2015 vaan sitä tulee kehittää yhä eteenpäin. Jo nyt Sibelius näkyy Hämeenlinnan katukuvassa, enemmän ja vähemmän pysyvästi. Säveltäjän mukaan on nimetty katu sekä puisto ja hänen syntymäkotinsa sijaitsee keskeisellä paikalla. Voitaisiinko ajatusta viedä vielä eteenpäin ja miettiä lisäksi esimerkiksi mahdollisuutta tehdä jostain Hämeenlinnan korttelista Sibeliuksen kortteli tai vielä rohkeammin nimetä kokonainen kaupunginosa säveltäjän mukaan. Esimerkiksi Itävallan Salzburgissa on tehty nimimuutoksia siellä syntyneen säveltäjän, Wolfgang Amadeus Mozartin, kunniaksi. Matkailijat arvostavat konkreettisia paikkoja, jotka ovat kaiken lisäksi vielä kuvauksellisia.

Hämeenlinnassa on vielä paljon hyödyntämätöntä matkailullista potentiaalia. Internetiin voisi avata ideapankin johon kaupunkilaiset, ja miksei muutkin, pääsisivät esittämään ehdotuksia muun muassa Sibelius-teemaisiin tuotteisiin, palveluihin ja tapahtumiin. Pankista yritykset ja yksityishenkilöt voisivat poimia ideoita uusiin tuotteisiin tai kokonaan uuden yrityksen perustamiseen. Sen avulla kaupunkilaisia voitaisiin houkutella osallistumaan kaupungin kehittämiseen ja kasvattaa samalla yhteisöllisyyttä. Paras onnistumisen mittari olisi, jos pankin avulla Hämeenlinnaan saataisiin uusia yrittäjiä.

Sosiaalista mediaa tulisi hyödyntää vielä enemmän ja saada ihmiset itse markkinoimaan Sibeliusta ja Hämeenlinnaa esimerkiksi kuvia jakamalla. Kuvapalvelu Instagramin voisi ottaa mukaan markkinointiin kehottamalla ihmisiä kuvaamaan itsensä Sibelius-teemaisesti, vaikkapa Sibelius-patsaan kanssa, ja jakamaan kuvan käyttäen jotain tiettyä merkintää, kuten #SibeliusHml. Facebookissa tai Pinterestissä voisi puolestaan julkaista kuvia ja videoita, jotka ovat niin upeasti toteutettuja ja mielenkiintoisia, että ne herättävät katsojissa ”vau-efektin”. Tällaiset teokset lähtevät leviämään kuin itsestään.

Toinen tapa ottaa tietotekniikka sekä älylaitteet käyttöön on virtuaalimaailmat ja pelit. Lapsille ja nuorille voisi kehitellä virtuaalipelin, jossa Sibelius seikkailee vanhassa Hämeenlinnassa. Peli olisi samaan aikaan viihdyttävä ja opettava. Yhä enemmän käytetty virtuaalitekniikkaa hyödyntävä muoto on lisätty todellisuus (augmented reality). Lisätyssä todellisuudessa keinotekoista tietoa, kuten kuvaa, ääntä tai videota on lisätty todellisen ympäristön näkymään. Lisätty todellisuus asettuu todellisen näkymän päälle älylaitteiden, kuten tablettien tai älypuhelimien kautta. Hämeenlinnan matkailussa tätä voitaisiin käyttää esimerkiksi siten, että matkailijan tullessa osoitteeseen, jossa Sibeliuksen vanha asuintalo sijaitsi, näkisi hän älylaitteensa kautta, millainen paikan maisema on ollut 1800-luvulla. Samalla matkailija ohjautuisi sivustolle, jossa kerrotaan lisää tietoa sen historiasta.

Vaikka uutta tulee kehittää jatkuvasti lisää, ei kaikesta vanhasta kannata luopua. Syksyinen Sibelius-fantasia vetää taatusti torin täyteen ihmisiä myös tulevaisuudessa ja Sibeliuksen musiikkia toivotaan kuultavan sen syntysijoilla. Salzburgissa järjestetään vuosittain kokonainen Mozart-viikko aina säveltäjän syntymäpäivän tienoilla, sama toimisi varmasti myös Hämeenlinnassa. Parhaillaan käynnissä oleva juhlavuosi on hyvä tilaisuus tarkkailla, mitkä Sibelius-aiheiset konsertit ja tapahtumat vetävät eniten yleisöä, ja näiden pohjalta kehittää yhtenäinen ja toimiva ohjelma juhlaviikolle. Hyvänä esimerkkinä Sibeliuksen sinfoniat, jotka ovat nyt kevättalven aikana esitetty täysille saleille.

Sibelius juurtuu nykypäivän Hämeenlinnaan hiljalleen, eikä sen voida olettaa saman tien vetävän jokaista vierailijaa puoleensa. Tärkeintä olisi, että asiaan sitouduttaisiin kunnolla, ja yhteis- ja kehitystyö eri toimijoiden välillä jatkuisi entistä vahvempana myös Sibeliuksen syntymän 150-juhlavuoden jälkeen.





//It has been almost four months since the 150th anniversary year of Sibelius started in the city of Hämeenlinna, and not so long before we celebrate Jean Sibelius’ birthday in December. But what happens when parties are over, concerts are being held and it is just too cold to ride a bike or run a marathon? Then, of course, it is time to plan the next year and all the years to follow. Sibelius was born in Hämeenlinna and nothing can change that fact. Why wouldn’t we make the most of it also in the future and highlight this special cultural status of Hämeenlinna.


Sibelius and his celebrations should continue further than just the year 2015 and be developed continuously. Already we can sense and see Sibelius in Hämeenlinna‘s streets more or less permanently. A park and a street have been named after the composer and his birth home is located in the city center. The idea could be taken even further by naming one of the city’s blocks after Sibelius or go crazy and name an entire part of the city after him. In the city of Salzburg in Austria there has been some name changes made in honor of composer Wolfgang Amadeus Mozart.


There is still much more untapped tourism potential in Hämeenlinna. An “idea bank” could be opened in internet to which citizens and also others could put their ideas for Sibelius-themed products, services and events. From the bank, businesses and individuals could pick ideas for new products or entirely new business ideas. It would be used to get the citizens to take part to the city development and at the same time it would raise the communality. The best part would be, if the bank encouraged new entrepreneurs.


The social media should be put to use more efficiently and have people to market Sibelius and Hämeenlinna by themselves, for example, by sharing pictures. A photo-sharing service like Instagram could be used in marketing by requesting people to take Sibelius-themed pictures and share them by using specific tag, for example #SibeliusHml. Facebook or Pinterest in turn, could be used for sharing magnificent and interesting photos and videos.


Other ways to use information technology and smart devices are virtual worlds and games. A virtual game, in which Sibelius wanders in the old Hämeenlinna city, could be developed for children and youth. At the same time the game would be entertaining and educational. An increasingly used form of virtual technology is the augmented reality. In augmented reality the man-made information, such as pictures, sound or video, is being added to the real environment through the smart devices, such as tablets or smart phones. The city of Hämeenlinna could use the augmented reality so that when the tourist, for example, arrives to a place where Jean Sibelius once lived they could see through their smart devices how the place used to look back in the 19th century. At the same time the tourist would be directed to a web page containing more information about the place’s history.


Though it is important to constantly develop more, we should not abandon everything that has already been made. The Sibelius fantasy in autumn is more than likely to be popular also in future and Sibelius’s music is expected to be heard in the city. In the city of Salzburg there is annually an entire week dedicated to Mozart and there should be one for Sibelius in Hämeenlinna. The ongoing anniversary year is a good chance to observe which Sibelius-themed concerts and events draw most crowds and based on the observation to create a harmonious whole for the week. Good examples are the Sibelius’ symphonies that have been played for a full audience during the last few months.


It would take time for Sibelius’ roots to attract every tourist from around the world to come to Hämeenlinna. The most important thing in the city is a strong commitment and collaboration between the different operators after the 150th anniversary year of Sibelius.
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti